CERTIFIKOVANĚ, LEGÁLNĚ A SPOLEHLIVĚ

Legislativa EU a ČR

V současnosti je česká emisní legislativa oproti té evropské výrazně pozadu. V Evropě se běžně používají filtry pevných částic (DPF / FAP) u všech nových dieselových automobilů, dokonce se uvažuje o jejich zavedení u benzínových vozidel. Oproti tomu u nás se filtry pevných částic klidně z výfukového systému odstraňují, ačkoli se jedná o nepřiměřený, hrubý zásah do vozidla, při kterém je nutno přeprogramovat řídící jednotku vozidla.

Nicméně, dá se očekávat, že evropské emisní trendy brzy dostihnou i naši republiku. Již letos se u nás zavádějí nízkoemisní zóny, do kterých se s patřičným certifikátem a emisní známkou nedostanete. Města mají zcela ve své moci, kde a jakým způsobem omezení zavedou. Některá lázeňská města již k těmto opatřením přistupují, očekávat nízkoemisní oblasti můžeme také brzy ve velkých městech a dalších smogem a dopravou zatížených oblastech.

Auta bez DPF jsou zdraví nebezpečná!

Problémem u aut bez DPF je obrovská produkce škodlivin. Dieselová auta oproti benzínovým sice díky nižší spotřebě produkují méně CO2, na druhou stranu ovšem vypouštějí až stonásobně více prachových částic! A ty jsou vzhledem ke svému složení silně karcinogenní. Vezmeme – li v úvahu, kolik aut se s demontovaným filtrem pevných částic prohání ulicemi našich měst, kolik dětí musí dennodenně dýchat rakovinotvorné saze vypouštěné do ovzduší nezodpovědnými řidiči, pak je nad slunce jasné, že takový stav se musí řešit.

I proto se chystají legislativní změny, které se diskutují už i na půdě parlamentu a vypadá to, že situace spěje ke stejné filozofii, jakou vyznává i zbytek Evropy. Navrhované změny by se měly například projevit tím, že pracovníci STK budou školeni a vybaveni technologiemi pro odhalení, zda ve voze je či není instalován DPF, policisté budou moci zjistit (ne)přítomnost DPF přímo v silničním provozu, atd. Takto odhalené vozidlo bude samozřejmě označeno za nezpůsobilé k provozu, z čehož majiteli auta povedou další investice.

Šetřit za každou cenu se nevyplácí!

Výsledkem demontovaného DPF z Vašeho automobilu pak může být velký problém, který se v konečném důsledku až několikanásobně prodraží! Za demontáž zaplatíte běžně do 10 000 Kč. V případě odhalení zaplatíte „mastnou“ pokutu, která může být až překvapivě vysoká a ještě navíc budete muset na technickou, emise a zaplatit za nový filtr, pokud budete chtít auto ještě provozovat.

Částky za nový filtr se pohybují průměrně kolem 60 000 Kč! Cena renovace filtru v porovnání s konečnou částkou výše zmíněného, velmi pravděpodobného příkladu, je nepatrná. Za renovaci filtru nejmodernější metodou SmartClean® se zárukou zaplatíte běžně do 7 000 Kč, za odstranění DPF a další související problémy i třeba 100 000 Kč! Navíc, s odstraněným DPF se nedostanete do nízkoemisních oblastí!

Výhody – srovnání s DPF bez DPF

Každý, kdo si nechá odstranit DPF, by měl vědět, že provozovat takové vozidlo je protizákonné. Při vyjmutí DPF se sice přeprogramuje řídící jednotka vozidla tak, aby si „myslela“, že v autě DPF je, nicméně při pečlivější kontrole na STK toto bez problémů odhalí. Již vizuální kontrola při pohledu na kouřící výfuk auta, který má údajně emisní statut EURO 5, přinejmenším naznačí, že tu není něco v pořádku. V současnosti STK disponují (a pokud ne, budou k tomu brzy zákonem donuceni) dostatečnými diagnostickými nástroji, které odhalí odstraněný DPF během 3 minut. Následky takového odhalení se majiteli auta pekelně prodraží!

Klientská zóna